4 Ekim 2008 Cumartesi

Doğru Jant Kullanımı

- Lastik montajı esnasında lastik topuklarını janta kolay takmak için lastik firmaları tarafından tavsiye edilmiş yağları kullanınız. Aksi takdirde topuklar zedelenir ve lastik zamanla hava kaçırır.
- Lastik takarken lastikle jant arasına su girmemesine dikkat edilmelidir. Islatılmış gazete kağıdıyla sızdırmazlık kontrolü yapmayınız ve hava bastığınız kompresörün suyunun devamlı boşaltılmasına özen gösteriniz. (Eğer hava içinde su giderse değişen balansızlığa neden olur.)
- Lastik hava basıncı çok önemlidir. Lastik üzerinde belirtilen hava basınç değerlerine mutlaka uyulması gerekir. Aksi takdirde fren emniyeti ve sürücü güvenliği ortadan kalkar.
- Lastik takarken jantın çatlak ve delik olmamasına dikkat ediniz. Çatlak ve delik yere kesinlikle kaynak lehim yaptırmayınız. Kaynak lehim balansızlığa neden olur.
- Janta takılacak lastik ebadı janta uygun olmalıdır. (Bakınız: Tablo2) Lastikler, jant üzerine uzman kişiler tarafından, doğru makinelerle takılmalıdır. Aksi takdirde lastik üzerinde topuk dönmesi gibi arızalarla karşılaşabilirsiniz.
- Düşük havalı veya patlak lastikle araç kullanılmamalıdır. Aksi takdirde direksiyon hakimiyeti ve fren emniyeti ortadan kalkar.
- Lastik, jant üzerine takıldıktan sonra, lastiğe kademeli olarak 2 seferde hava basınız. Aksi takdirde, lastik üzerinde topuk dönmesi gibi arızalarla karşılaşabilirsiniz.
- Jant montajı esnasında; jantınıza kullanılmış veya yeni lastik takıldığında bir müddet aracınızı balans yapılmamış şekilde kullanınız. Çünkü lastik ile jantın birbirine uyum sağlaması için zaman tanrnması gerekmektedir. Bu uygulama sonrası daha sağlıklı balans yapılacaktır.
- Jantı araca takarken jant ile bijon somun ve saplamalarının uygunluğunu kontrol ediniz.
- Bijon somunlarını gevşek bırakmayınız, aşırı sıkmayınız.
- Bijon somun ve saplamaları uygun tork değerinde sıkılmalıdır. Aksi takdirde bijonlar deforme olacaktır. (Bakınız: Tablo1)
UYGUN TORK DEĞERLERİ
Tablo 1:
Bijon Somunu
Uygun Tork Değeri
M12 x 1.5 mm
80-100
NM
M14 x 1.5 mm
160
NM
M16 x 1 .5 mm
230
NM
a) Bijon somunları, ekte verilen normlara göre ayarlı anahtar veya uygun ölçülerdeki darbeli anahtarlarla sıkılmalıdır.
b) Her tekerlek değişmesinden sonra yol ve yük durumuna göre belli bir mesafe kat edildikten sonra, bijon somunları kontrol edilip gerekiyorsa uygun tork değerinde yeniden sıkılmalıdır.
c) Araç üreticisi tarafından belirlenen istiap haddine riayet edilmelidir.
d) Jant ve kapama bölgesi jant montajından önce temizlenmelidir. Aksi takdirde arada kalan yabancı maddeler jantın gevşemesine neden olabilir. Jant yüzeyinin darbelere karşı özenle korunması gerekmektedir. Aksi takdirde kromajlı yüzey, hasar sonucunda korozyona ve paslanmaya maruz kalacaktır.

Hiç yorum yok: